Tinnitus

Kaisloissa suhisee, korvissa humisee

Tinnitus

Tinnitusäänien luonne ja voimakkuus, yksilön ääniherkkyys ja monet muut seikat vaikuttavat siihen, miten häiritsevänä äänet kokee. Jokaisella korvat joskus vinkuvat. Useimmiten ylimääräiset äänet kestävät vain hetken, mutta noin 10 prosentilla tinnitusääni on jatkuvaa tai niin usein toistuvaa, että se häiritsee jokapäiväistä elämää. Piinallinen korvien soiminen aiheuttaa unettomuutta, keskittymisvaikeuksia ja masennusta. Tinnituksen kanssa voi kuitenkin oppia elämään.

Mikä aiheuttaa tinnituksen?

Tinnitusääni syntyy, kun kuulohermossa tapahtuu poikkeavaa toimintaa, jonka mieltää äänenä. Joillakin ääniaistimus on niin voimakas, että se peittää alleen puheen ja veikeuttaa kanssakäymistä. Oireiden taustalla ei yleensä ole kuitenkaan vakavaa sairautta. Tinnituksella ei välttämättä löydy selvää syytä. Tinnitusoireet voivat alkaa pikkuhiljaa tai yhtäkkiä. Taustalla on usein sisäkorvaperäisiä syitä, joihin liittyy kuulon alenema, yleisimmin melukuurovaurio, ikähuonokuuloisuus ja Menieren tauti. Korvat voivat soida kuitenkin aivan normaalikuuloisillakin. Myös kaatumisesta saattaa seurata tinnitusoireita. Tinnituksen voivat laukaista monet muutkin tekijät, kuten niska-hartiaseudun lihaskireydet, väärä purenta, verenpaine tai eräät lääkeaineet. Stressi, jännitys, väsymys ja häly yleensä pahentavat oireita.

Mitä tehdä tinnituksen iskiessä?

Kun tinnitus puhkeaa, moni pelkää sen olevan oire jostain vakavasta sairaudesta. Vaikka korvien soiminen on yleensä vaaratonta, sen syy pitää aina selvittää. Jos tinnitusta on kestänyt viikon tai pari, on aihetta lähteä lääkäriin. Usein korvat vinkuvat tilapäisesti melutapahtuman jälkeen, jolloin korvien on annettava toipua hiljaisesa ympäristössä. Jos tinnitus jatkuu edelleen, voi se olla merkki kuulovauriosta. Ensin kannattaa mennä terveyskeskus-, työterveys- tai yksityislääkärin vastaanotolle ja kertoa tinnituksesta. Yleislääkärin tutkimuksen perusteella saa tarvittaessa lähetteen tarkempiin jatkotutkimuksiin, joita tekevät yleensä yliopisto- ja keskussairaalat.

Tinnituksen hoito

Jokaisen potilaan oireet ovat yksilöllisiä ja sama koskee hoitoja. Hoitomenetelmistä kannattaa aina keskustella hoitavan lääkärin kanssa. Lääkärin osuus on tärkeä: hänen pitää nähdä potilaan tilanne ja tinnituksen kokonaisvaikutus siihen. Tinnitusta ei saa missään nimessä vähätellä. Vaikka tinnitusta ei ehkä voida kokonaan poistaa, sen oireita voidaan lievittää. Tarjolla on erilaisia hoito- ja kuntoutusmuotoja, joista voi lääkärin kanssa etsiä omaan tilanteeseen sopivimman. Tinnituksen syyn selvittäminen helpottaa oikean hoitomuodon valinnassa. Hoitoina voidaan käyttää rentoutusta, fysikaalista hoitoa, hampaiston hoitoa, ylipainehoitoa, leikkauksia ja lääkehoitoa. Tinnituksen häiritsevyyttä lievittämään käytetään joskus tinnitusta peittävää maskeerausääntä. Peittoäänenä voi käyttää myös kuulokojetta tai musiikkia. Monet ovat saaneet apua korvien soimiseen vaihtoehtoisista hoitomuodoista, mm. vyöhyketerapiasta, akupunktiosta ja luonnonlääkkeistä.

(Lähde: Suomen tinnitusyhdistys ry)